samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady Forum rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne
Ostatnio na forum

Przepływomierz powietrza

Autor: Marcin Chrapka / Data: 2007-08-14

Aby uzyskać idealne warunki spalania paliwa należy kontrolować proporcję w jakiej wtryskiwane jest do cylindra paliwo i tlen. Zawartość tlenu w jednostce objętości powietrza nie jest jednak stała, lecz zmienia się w zależności od temperatury i ciśnienia gazu. Dlatego też komputer silnika samochodowego powinien wiedzieć ile tlenu dostało się do cylindra, aby dobrać do tego odpowiednią ilość paliwa. Tej informacji dostarcza właśnie przepływomierz powietrza.

W tej chwili w motoryzacji stosuje się dwa główne rodzaje przepływomierza.Różnią się one kilkoma cechami, które postaram się poniżej przybliżyć.

Rodzaje przepływomierzy

Głównym elementem przepływomierza mechanicznego jest ruchoma klapka, przez którą przepływa powietrze wpływając do silnika. Stopień wychylenia tej klapki mierzony jest przez specjalny czujnik. Wynik tego pomiaru określa tylko ilość powietrza (a nie tlenu), które dostało się do silnika. Tak więc należy jeszcze dodatkowo zmierzyć temperaturę i ciśnienie powietrza i dopiero na podstawie tych trzech wartości wyliczyć masę tlenu.

Wadą przepływomierzy mechanicznych jest dość spore ograniczanie strumienia powietrza wpadającego do silnika oraz fakt szybkiego zużycia czujnika mierzącego wychylenie klapki (w praktyce są to dwa, trące o siebie metalowe elementy).

Przepływomierz MAF Przepływomierz MAF

Dużo lepiej spisuje się w tym względzie przepływomierz, którego elementem pomiarowym jest rozgrzany drut (przetwornik MAF). Opór elektryczny stawiany przez ten drut rośnie wraz ze wzrostem jego temperatury. Powietrze schładzając drut powoduje zmniejszenie jego oporu co pozwala na uzyskanie wyższego napięcia, co znowu powoduje zwiększenie temperatury drutu. I właśnie napięcie konieczne do rozgrzania drutu może być wprost przeliczone na masę przepływającego powietrza.

Wadą tego typu przepływomierza jest jego mała odporność na wstrząsy. Natomiast w porównaniu z przepływomierzem mechanicznym praktycznie wcale nie ogranicza on strumienia powietrza płynącego do silnika, a brak ruchomych części powoduje, że tego typu przepływomierz jest mniej awaryjny. Nie jest także wymagany pomiar temperatury powietrza ani jego ciśnienia.

W praktyce

Przepływomierz jest bardzo ważnym elementem osprzętu silnika. Jego uszkodzenie natychmiast wpływa na jakość pracy silnika. Przepływomierz wymaga więc dbania o jego stan. Niezależnie od jego typu duże znaczenie ma regularna wymiana filtra powietrza. Brudne powietrze może szybko uszkodzić przepływomierz lub zakłócić jego działanie.

Przepływomierze są produkowane przez wielu producentów. Z bardziej znanych można wymienić firmy Siemens, Bosch, Denso, Delphi.

Wasze komentarze:

Autor(ka): Jacek
Data nadesłania:
  20.08.2007 15:18
ciekawa rzecz nie wiedziałem nawet że istnieje takie coś
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
  08.03.2010 21:11
Czy przepływomierz decyduje o zużyciu paliwa
Autor(ka): Gwizdeczek
Data nadesłania:
  19.03.2010 07:56
Fajnie wytłumaczone,łaatwe do pojęcia i zrozumienia,dzieki!
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
  14.04.2010 10:27
Nareszcie zrozumiały opis
Dziękuję Krzysiek
Autor(ka): Lep
Data nadesłania:
  20.12.2010 15:54
Bardzo ladnie wszystko wyjasnione..
Autor(ka): tdqw
Data nadesłania:
  09.09.2011 11:47
W części poświęconej przetwornikowi MAF zamiast słowa "napięcie" powinno być "prąd". Zjawisko prądu powoduje nagrzewanie przewodów i to prąd wzrasta wraz ze spadkiem oporu.
Autor(ka): Inżynier Blondyna
Data nadesłania:
  04.05.2012 15:52
Nie prąd tylko natężenie prądu jeśli już. Zmiana natężenia potrzebnego do nagrzania do stałej temp. (130..150) może być przeliczona na masowe natężenie przepływu. Ale tak naprawdę można to wysterować także napięciowo.

Skomentuj tekst


Twój komentarz*:
Pseudonim:
E-mail:
* - wypełnienie pola jest wymagane

Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Tweel - opona bez powietrza

Tweel - opona bez powietrza

Już blisko 2 lata temu zespół badawczy firmy Michelin opracował i przedstawił oponę, której nie musi... » ...więcej
Brakuje powietrza w oponie? Zadzwoni telefon.

Brakuje powietrza w oponie? Zadzwoni telefon.

System monitorowania ciśnienia w oponach firmy Continenta... » ...więcej
Opór powietrza

Opór powietrza

Kształt samochodu w dużej mierze wpływa na opory powietrza jakie powstają podczas jazdy. Na zwiększe... » ...więcej
Intercooler - chłodniej czyli mocniej

Intercooler - chłodniej czyli mocniej

Intercooler bywa częstym uzupełnieniem turbosprężarki stanow... » ...więcej
Turbodoładowanie - mocno i... oszczędnie

Turbodoładowanie - mocno i... oszczędnie

Obecne trendy w motoryzacji powodują konieczność zmniejszeni... » ...więcej
Filtry stosowane w pojazdach samochodowych

Filtry stosowane w pojazdach samochodowych

Filtry samochodowe spełniają ważne zadanie i chronią silnik ... » ...więcej
Skąd to ciepło? Z nagrzewnicy!

Skąd to ciepło? Z nagrzewnicy!

Elementem odpowiedzialnym za ogrzewanie kabiny podczas podróżowania samochodem jest nagrzewnica samo... » ...więcej
Polecamy porady
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona letn... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej dota... » ...więcej
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest w zł... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jest oczyszcz... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szybk... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przewa... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w każdej ... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bieżnikowi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Forum - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia Komputery
Auto Szyby - Routery Bezprzewodowe