samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady Forum rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne
Ostatnio na forum

Elementy i rodzaje zawieszenia

Autor: Łukasz Skupień / Data: 2007-08-03

W nowoczesnych konstrukcjach samochodów spotykamy się z coraz bardziej zaawansowanymi układami zawieszenia. Konstruktorzy prześcigają się w coraz to nowszych pomysłach podnoszących komfort i bezpieczeństwo jazdy. Jednak nowoczesne rozwiązania wydają się dość skomplikowane w porównaniu z rozwiązaniami początkowymi.

Obecnie rozróżnić można dwa główne rodzaje zawieszeń. Zawieszenie zależne i niezależne. Różnica w konstrukcji tych dwóch rodzajów zawieszeń polega na tym, że w zawieszeniu niezależnym każde koło resorowane jest oddzielnie i nie oddziałuje na inne koło (nie jest z nim w żaden sposób połączone). W zawieszeniu zależnym koła np. przedniej osi działają na siebie przez połączenie jednym z elementów zawieszenia np. resorem piórowym.

Resor piórowy

Resor piórowy jest najprostszym konstrukcyjnie rozwiązaniem. Jest to inaczej mówiąc element resorujący wykonany w postaci sprężyny wielopłytkowej wykonanej z płaskowników stalowych, które nazwać możemy piórami (stąd nazwa resor piórowy). Pióra resoru są odpowiednio wygięte, zależnie od długości oraz połączone ze sobą śrubą przechodzącą przez ich środki. Natomiast aby zapobiec przesuwaniu się piór na boki zakłada się na nie opaski stalowe. Resor tego typu umieszczany jest poprzecznie do kierunku jazdy i stanowi element zawieszenia zależnego.

Resor półeliptyczny

Od resoru piórowego różni się sposobem zamocowania. Jest on dwustronnie, przegubowo zamocowany do ramy w kierunku podłużnym do osi pojazdu, natomiast na środku podparty jest osią nośną pojazdu.

Sprężyna śrubowa

Jest jednym z podstawowych elementów zawieszenia zazwyczaj używanym z amortyzatorami lub belką skrętną. Jej głównym zadaniem jest częściowe amortyzowanie uderzeń.

Amortyzator

Jest kolejnym elementem zawieszenia stosowanym w większości pojazdów samochodowych. Jego podstawowymi zadaniami są: zapewnienie stałego kontaktu koła z podłożem, jak najlepsze tłumienie drgań oraz kontrola ruchu sprężyn oraz zawieszenia. Rozróżnić możemy amortyzatory olejowe oraz gazowe. W obu przypadkach czynnikiem roboczym jest olej gaz natomiast wtłoczony pod wysokim ciśnieniem zapobiega efektowi spieniania się oleju.

Zawieszenie typu McPherson

Zawieszenie to jest połączeniem amortyzatora, na którym zamocowana została sprężyna w taki sposób, że stanowią one stały element. Amortyzator w zawieszeniu tym pełni funkcje zarówno tłumiące jak i stanowi element prowadzący polegający na połączeniu górnej części zwrotnic z elementem samochodu (nadkolem) w sposób umożliwiający obracanie się amortyzatora. Rozwiązanie to ma wiele zalet miedzy innymi zwartą i prosta budowę przez co zajmuje mało miejsca, stanowi element zawieszenie niezależnego, jest tańsze w produkcji lecz posiada również wady takie jak przenoszenie znacznych drgań z podłoża jak i stuków z układu kierowniczego. Jest jednak rozwiązaniem powszechnie stosowanym w produkcji samochodów jako element zawieszenia przedniego jak i tylnego.

Belka skrętna

Belka skrętna jest elementem zawieszenia półzależnego powstałego przez połączenie dwóch tak zwanych wahaczy wleczonych (stąd czasem nazwa zawieszenie ze sprzężonymi wahaczami wzdłużnymi) wcelu wyeliminowania zniekształceń wahaczy na skutek nierówności na drodze. Przez powstawanie zniekształceń na wahaczach wleczonych dochodzić mogło do zmiany geometrii zawieszenia. Przez połączenie dwóch wahaczy belką uzyskano dużą sztywność poprzeczną i małą sztywność skrętną oraz pozwoliło to wyeliminować odkształcenia wahaczy. Oczywiście sama belka nie spełnia zadania tłumiącego w związku z czym należy uzupełnić ją o taki element (amortyzator).

W zawieszeniu tym znajduję się również element sprężysty, którym zazwyczaj jest sprężyna śrubowa lub drążek skrętny.

Drążek skrętny

Drążek skrętny jest elementem sprężystym zawieszenia pojazdu, wykonanym w postaci pręta lub rury. Jeden z końców drążka umieszczony jest nieruchomo np. w ramie pojazdu, natomiast drugi połączony z elementami zawieszenia np. belka skrętną wykonuje ruchy które powodują skręcanie drążka a zarazem tłumienie drgań. Za pomocą drążka skrętnego możliwa jest regulacja wysokości pojazdu. Drążki te stosuje się w samochodach z zawieszeniem niezależnym.

Zawieszenie wielowahaczowe

Zawieszenie wielowahaczowe ma za zadanie zapewnienie jak najlepszego komfortu jazdy, a zarazem zapewnienie jak najlepszego prowadzenia pojazdu. Konstrukcja zawieszenia wielowahaczowego polega na odpowiednim połączeniu wahaczy wzdłużnych, poprzecznych, skośnych oraz drążków. Częstym rozwiązaniem jest zastosowanie dolnego wahacza wzdłużnego wraz z dwoma drążkami poprzecznymi: dolnym do którego zamocowany jest amortyzator ze sprężyną oraz górnym. Rozwiązanie to zapobiega zmianom kąta pochylenia kół co jest szczególnie pożądane w zawieszeniu tylnym, w którym zmiana kąta następuje wraz ze wzrostem obciążenia pojazdu.

Obecnie nowoczesne rozwiązania posiadają jeszcze liczne wady. Jednak z biegiem czasu z pewnością znajdą się rozwiązania pozwalające na znaczne podniesienie komfortu podróżowania, a zarazem zapewniające doskonałe prowadzenie pojazdu.

Wasze komentarze:

Autor(ka): Paulo
Data nadesłania:
  22.04.2008 19:26
Tekst jest optymalny ale prak ilustracji.Jest to potężnum minusem tego opisu
Autor(ka): kirpek
Data nadesłania:
  21.08.2008 22:05
audi nazywa swoje zawieszenia tylne- multi link co to jest??
Autor(ka): kaczor
Data nadesłania:
  08.10.2008 10:22
ale to chyba nie wszystkie zawieszenia co?????
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
  14.12.2008 19:59
tematyka chyba dość skąpo opisana w Internecie, a ciekawe ilustracji mogłyby znacząco wpłynąć na wartość artykułu,
Autor(ka): iras20
Data nadesłania:
  15.12.2008 17:16
oki wszystko prawie jest a gdzie drążki reakcyjne, stabilizatory itp itd?????
Autor(ka): mak
Data nadesłania:
  09.06.2009 18:08
resor piórowy jest chyba zawieszeniem niezależnym....
Autor(ka): Przemol
Data nadesłania:
  24.03.2011 19:52
jak dla mnie to zdecydowanie tych rodzai obecnie jest bardzo wiele rodzai i wszystkie bardziej skomplikowane.. A niestety jako mechanik mam zawsze kłopoty z zawieszeniem
Autor(ka): misiek
Data nadesłania:
  19.05.2011 17:36
ładnie opisane, dostałem 5;)
Autor(ka): Biały
Data nadesłania:
  19.09.2011 19:50
wszystko się zgadza lecz gdzie podział na zawieszenia zależne i niezależne? ( OD TEGO POWINNO SIĘ TO ZACZĄĆ) Pan PAULO ma racje, powinny znajdować się ilustracje przykładowych części bądz rozwiązań konstrukcyjnych poszczególnych zespołów.

Skomentuj tekst


Twój komentarz*:
Pseudonim:
E-mail:
* - wypełnienie pola jest wymagane

Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Geometria zawieszenia

Geometria zawieszenia

Układ kierowniczy należy do jednych z najważniejszych podzespołów znajdujących się w samochodzie. Cz... » ...więcej
Rodzaje nadwozi samochodowych

Rodzaje nadwozi samochodowych

Podstawowe rodzaje nadwozi samochodowych różnią się nie tylko wyglądem ale i funkcjonalnością. Sedan... » ...więcej
Rodzaje skrzyni biegów

Rodzaje skrzyni biegów

Skrzynia biegów jest niezbędnym podzespołem w samochodzie. Jej podstawowymi zadaniami jest przekazyw... » ...więcej
Rodzaje i budowa układu chłodzenia

Rodzaje i budowa układu chłodzenia

Dość ważnym układem umożliwiającym pracę silnika spalinowego... » ...więcej
Silnik Wankla - mała pojemność, duża moc

Silnik Wankla - mała pojemność, duża moc

Dzisiejsze samochody napędzane są tłokowymi silnikami spalin... » ...więcej
Aktywne zawieszenie

Aktywne zawieszenie

Podstawową rzeczą wpływającą na komfort jazdy samochodem jest charakterystyka zawieszenia. W większo... » ...więcej
Przepływomierz powietrza

Przepływomierz powietrza

Aby uzyskać idealne warunki spalania paliwa należy kontrolować proporcję w jakiej wtryskiwane jest d... » ...więcej
Polecamy porady
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest w zł... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej dota... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jest oczyszcz... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szybk... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona letn... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przewa... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w każdej ... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bieżnikowi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Forum - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia Komputery
Auto Szyby - Routery Bezprzewodowe