samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady Forum rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne
Ostatnio na forum

Budowa i działanie świecy zapłonowej

Autor: Łukasz Skupień / Data: 2007-07-24

Świece zapłonowe są dość ważnym elementem silnika, o którym znaczna część kierowców przypomina sobie dopiero w momencie ich awarii. Jednak aby wydłużyć prawidłową prace silnika oraz zmniejszyć koszty eksploatacji należy bezwzględnie pamiętać o konieczności wymiany świec zapłonowych.

Zadaniem świec zapłonowych jest wygenerowanie iskry w komorze spalania umożliwiającej zapłon mieszanki paliwowo powietrznej.

Budowa świecy zapłonowej

Budowa świecy zapłonowej Budowa świecy zapłonowej
  1. elektroda centralna
  2. izolator ceramiczny
  3. elektroda boczna
  4. korpus świecy

Zasada działania świec zapłonowych

Elektroda centralna zasilania przewodem wysokiego napięcia umieszczona w izolatorze ceramicznym, przekazuje iskrę na elektrodę boczną dołączoną do masy za pomocą gwintowanego korpusu świecy. Elektrody świecy pracują w trudnych warunkach. Są narażone na działanie oparów paliwa, gazów spalinowych oraz wysokiej temperatury. Podczas pracy silnika z prędkością obrotową 4000 obr/min na elektrodach wytwarza jest iskra zapłonowa około 30 razy na sekundę co staje się przyczyną zużywania, a w konsekwencji powiększenia się przerwy miedzy elektrodami świecy. W wyniku tego konieczna jest regulacja przerwy miedzy elektrodami aby zapewnić prawidłową prace silnika.

Zastosowanie świec zapłonowych ze zwiększoną liczbą elektrod bocznych (np. z dwiema lub trzema) eliminuje konieczność regulacji przerwy miedzy elektrodami gdyż iskra zapłonowa przeskakuje pomiędzy elektrodą główną, jedną z elektrod bocznych. Należy jednak pamiętać, że nie zaleca się stosowania świec ze zwiększoną liczbą elektrod.

Wygląd świecy

Wygląd zewnętrzny świecy zapłonowej Świeca zapłonowa

Dokonując oględzin świecy zapłonowej używanej w samochodzie częściowo można określić stan silnika oraz jego prawidłowe wyregulowanie.

Prawidłowo wyglądająca świeca

Elektroda boczna oraz główna mają barwę żółto-szarą, biało-szarą lub brązowo-rudą. Świadczy to o prawidłowo działającym silniku oraz prawidłowym przebiegu spalania.

Zaolejenie

Elektrody oraz element izolujący zabrudzone olejem lub tłustą sadzą świadczą o znacznym zużyciu silnika( zbyt duży poziom oleju w silniku, nadmiernie zużyte pierścienie tłokowe, cylinder lub przylgnie zaworowe) w wyniku czego do komory spalania przedostaje się olej. W silniku dwusuwowym świadczy to o zbyt dużej ilości oleju w mieszance paliwa z olejem.

Osad sadzy

Elektrody oraz korpus świecy pokryte czarną sadzą świadczą o braku dostatecznego dogrzania silnika, zbyt długiej pracy z małymi prędkościami obrotowymi, pracy silnika na zbyt bogatej mieszance paliwowo powietrznej lub częstej jeździe na krótkich dystansach.

Deformacja elektrody centralnej

Zjawisko to świadczy o nadmiernej temperaturze silnika w wyniku czego dochodzi do przegrzewania się silnika. Konsekwencją tego są powstawanie samozapłonu przez co spada moc silnika oraz może dojść do jego uszkodzenia.

Stopienie elektrody centralnej

Gdy wystąpi zjawisko całkowitego stopienia elektrody centralnej oraz silne uszkodzenie elektrody bocznej świadczy to o przeciążeniu termicznym silnika, które zostało spowodowane wystąpieniem samozapłonu. Samozapłon wywołany mógł być natomiast zbyt dużym wyprzedzeniem zapłonu, osadzeniem się nagaru w komorze spalania, uszkodzeniem zaworów bodź złej jakości paliwem. Przed zjawiskiem całkowitego zaniku elektrody centralnej, a ty samym zaprzestaniem działania świecy występuje objaw straty mocy silnika.

Zespawanie elektrod ze sobą

Występuje wówczas gdy nastąpi całkowite połączenie elektrod ze sobą w sposób trwały. Efekt ten analogicznie jak w poprzednim przypadku spowodowany jest przeciążeniem termicznym silnika na skutek wystąpienia samozapłonu.

Znaczne zużycie elektrody centralnej

Zjawisko to świadczy o zbyt długim użytkowaniu świecy.

Zużycie elektrody bocznej

Świadczy to o nieprawidłowym procesie przebiegu spalania na skutek wprowadzenie do paliwa dodatków antykorozyjnych, które powodują odkładanie się w komorze spalania oraz na świecy niepożądanych substancji.

Uszkodzenie mechaniczne elektrody centralnej

Uszkodzenie to mogło powstać podczas montażu świecy jak również na skutek skorodowania jej elementów lub zbyt długiej eksploatacji świecy.

Osadzanie się popiołu na świecach

Zjawisko to spowodowane jest stosowaniem różnego rodzaju dodatków stosowanych do oleju i do paliwa. Zjawisko to nie jest pożądane ponieważ może doprowadzić do powstawania samozapłonu a tym samym do uszkodzenia silnika.

Podsumowanie

Powyższy artykuł przedstawia, jak ważnym elementem koniecznym do prawidłowej pracy silnika jak również wydłużające jego żywotność jest świeca zapłonowa oraz że prawidłowa obsługa oraz dbałość o ten układ mogą znacznie ograniczyć koszty eksploatacji samochodu.

Podyskutuj na forum

Zapraszamy do dyskusji na naszym forum:

Świece zapłonowe

Wasze komentarze:

Autor(ka): bialamamba
Data nadesłania:
  22.11.2009 16:55
bardzo dobry artykul
Autor(ka): NielbaFAN
Data nadesłania:
  26.02.2010 02:24
Super artykuł!

Skomentuj tekst


Twój komentarz*:
Pseudonim:
E-mail:
* - wypełnienie pola jest wymagane

Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Budowa pojazdu samochodowego

Budowa pojazdu samochodowego

W budowie pojazdu samochodowego wyróżnić można kilka niezbędnych podzespołów. Są w tej grupie elemen... » ...więcej
Rusza projektowanie i budowa trasy S-8 Oleśnica - Syców

Rusza projektowanie i budowa trasy S-8 Oleśnica - Syców

5 listopada br. w siedzibie wrocławskiego oddziału GDDKiA po... » ...więcej
Centralny zamek - historia, działanie, nowe pomysły

Centralny zamek - historia, działanie, nowe pomysły

Podchodzimy do samochodu. Kierowca otwiera swoje drzwi (kluc... » ...więcej
Budowa układu wydechowego

Budowa układu wydechowego

Układ wydechowy jest ważnym elementem budowy samochodu, który podnosi komfort podróżowania, a zaraze... » ...więcej
Budowa opony samochodowej

Budowa opony samochodowej

Rola samochodowej opony jest często niedoceniana przez kierowców. Jednak jest to jedyny punkt styku ... » ...więcej
Rodzaje i budowa układu chłodzenia

Rodzaje i budowa układu chłodzenia

Dość ważnym układem umożliwiającym pracę silnika spalinowego... » ...więcej
Skąd to ciepło? Z nagrzewnicy!

Skąd to ciepło? Z nagrzewnicy!

Elementem odpowiedzialnym za ogrzewanie kabiny podczas podróżowania samochodem jest nagrzewnica samo... » ...więcej
Mechanizm różnicowy

Mechanizm różnicowy

Jadąc samochodem o rozstawie kół 1,4 metra po okręgu o średnicy 10 metrów, to koła “wewnętrzne... » ...więcej
Polecamy porady
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest w zł... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej dota... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jest oczyszcz... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szybk... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona letn... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przewa... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w każdej ... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bieżnikowi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Forum - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia Komputery
Auto Szyby - Routery Bezprzewodowe