samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady Forum rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne
Ostatnio na forum

Mechanizm różnicowy typu Torsen

Autor: Łukasz Skupień / Data: 2008-06-06

Zasada działania klasycznego mechanizmu różnicowego posiadała jedną dość poważną wadę. Mianowicie przekazywała napęd do mniej obciążonego koła co w przypadku np. jazdy jednym kołem napędowym po lodzie lub w przypadku podniesienia jednego koła praktycznie uniemożliwiało jazdę samochodem.

Mechanizm różnicowy Torsen

W celu wyeliminowania wad typowych mechanizmów różnicowych powstało kilka bardziej zaawansowanych rozwiązań. Jednym z nich jest mechanizm różnicowy typu Torsen. Układ ten pozwala na przeniesienie napędu do bardziej obciążonej osi czyli do osi o większej przyczepności do podłoża. Mechanizm ten produkowany jest obecnie przez firmę Gleason. Zasada działania całego mechanizmu opiera się tylko na rozwiązaniach mechanicznych, dlatego nie zajdziemy w układzie tym nie zastosowane żadnego sterowania elektronicznego. Rozwiązanie to stosowane może być zarówno jako mechanizm różnicowy pomiędzy kołami jednej osi jak i między osiowy mechanizm różnicowy.

Budowa i zasada działania

Poruszając się na prostym odcinku drogi mechanizm różnicowy typu Torsen zachowuje się jak klasycznym mechanizm różnicowy rozdzielając moment obrotowy pomiędzy kołami pojazdu w równym stosunku. Kiedy natomiast jedno z kół zacznie tracić przyczepność następuje zadziałanie wewnętrznego blokowania na skutek zastosowania odpowiedniej przekładni a przez co znacznie większy moment napędowy kierowany jest do koła o lepszej przyczepności.

Istota działania omawianego mechanizmu typu T1 opiera się na zastosowaniu odpowiedniej przekładni. Mianowicie w rozwiązaniu tym zastosowano koła koronowe wykonane w postaci walców o uzębieniu śrubowym Invex, które to również są patentem firmy Gleason. Napęd przekazywany jest z obudowy przez wspomniane koła koronowe do zazębionymi z nimi satelitami. W efekcie powoduje to powstanie znacznych sił na skośnym uzębieniu, które powodują docisk koła koronowego do obudowy mechanizmu. Pomiędzy obudową a kołami koronowymi znajdują się specjalne podkładki cierne. W chwili gdy jedno z kół utraci swoją przyczepność następuje zwiększenie siły docisku a zarazem wzrost tarcia pomiędzy podkładkami. Dobierając odpowiednio różny współczynnik tarcia podkładek można w określony sposób zmieniać parametr blokowania mechanizmu Torsen zwany TBR ( Torque Bias Ratio). Parametr ten w rozwiązaniu typu T1 wynosić może od 2,5:1 do 6:1.

W czasie hamowania natomiast co ma szczególne znaczenie w pojazdach wyposażonych w układy ABS oraz ESP wspomniane wcześniej siły tarcia przez zastosowanie kół koronowych z zębami pochylonymi w tym samym kierunku wywoływane są po przeciwnej stronie obudowy. Korzystając z tej właściwości stosując różne rodzaje podkładek ciernych po obu stronach obudowy spowodować można, że współczynnik TBR będzie odpowiednio inny przy przyśpieszaniu i przy hamowaniu. Umożliwiając tym samym pracę wspomnianych układów ABS i ESP, w których to współczynnik blokowania mechanizmu różnicowego powinien być jak najmniejszy.

Rodzaje

W obecnym czasie istnieją 3 zasadnicze rodzaje mechanizmu Torsen.

W pierwszym z nich typu T1 opisanym wcześniej zastosowano przekładnię planetarną typu INVEX. W kolejnych rozwiązaniach zasadniczą różnicą jest umieszczenie kół koronowych w taki sposób ze ich osie skierowane są w taki sam sposób jak innych współpracujących ze sobą elementów.

W rozwiązaniu typu T2 udało się zmniejszyć luz miedzy współpracującymi ze sobą zębami przez co miedzy innymi zmniejszono hałas pracy urządzenia. Odmianą rozwiązania T2 jest odmiana T2-R, która pozwala na wprowadzenie wstępnego blokowania mechanizmu różnicowego co umożliwia sprawne przekazywanie napędu nawet w chwili gdy jedno z kół zostanie oderwane od podłoża. Mechanizm ten stosowany jest zazwyczaj w samochodach sportowych natomiast uniemożliwia zastosowanie w samochodach seryjnych gdyż zakłócałby pracę układów takich jak ABS czy ESP.

Trzecim rozwiązaniem jest rozwiązanie typu T3. W rozwiązaniu tym satelity przekładni planetarnej są pozycjonowane w obudowie na swojej zewnętrznej płaszczyźnie. Mechanizm ten dzięki swojej konstrukcji umożliwia przekazywanie momentu napędowego w różnych proporcjach podczas poruszania się w warunkach normalnej przyczepności. Dlatego jest on stosowany głównie jako mechanizm centralny rozdzielający moment napędowy pomiędzy osiami pojazdu.

Stosowanie mechanizmu różnicowego typu Torsen przyniosło pewne dość znaczne korzyści w produkcji pojazdów. Wielu producentów zdecydowało się na jego użycie. Można go spotkać w takich pojazdach jak Honda S2000, Audi Q7 czy Lexsus LS600. Z pewnością dalsze prace nad udoskonalaniem mechanizmów różnicowych przyniosą dodatkowe zalety lub czego również nie można wykluczyć spowodują całkowite wyeliminowanie tych mechanizmów na korzyść innym lepszych rozwiązań.

Skomentuj tekst


Twój komentarz*:
Pseudonim:
E-mail:
* - wypełnienie pola jest wymagane

Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Mechanizm różnicowy

Mechanizm różnicowy

Jadąc samochodem o rozstawie kół 1,4 metra po okręgu o średnicy 10 metrów, to koła “wewnętrzne... » ...więcej

Opony typu premium vs opony NO Name – czy tania opona jest koniecznie dużo gorsza od opony drogiej?

Opony możemy podzielić nie tylko ze względu na producenta, ale też na klasę cenową. Pod tym względem wyróżnia się trzy kategorie – najtańszą wersją opon są te klasy budżetowej, lepsze opony to te klasy medium, natomiast najdroższe ogumienie należy... » ...więcej
Sprzęgło cierne

Sprzęgło cierne

Konstrukcja oraz zasada działania silników spalinowych wymuszają konieczność stosowania zmiany przeł... » ...więcej
Sprzęgło wiskotyczne

Sprzęgło wiskotyczne

Stosowanie w samochodach napędu 4x4 spowodowało powstanie kilku rozwiązań służących do przenoszenia ... » ...więcej
AWD, 4WD, 4x4?

AWD, 4WD, 4x4?

Napęd na cztery koła najczęściej kojarzy się z samochodami terenowymi. Jednak wbrew tej opinii napęd... » ...więcej
Polecamy porady
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest w zł... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej dota... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jest oczyszcz... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szybk... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona letn... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przewa... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w każdej ... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bieżnikowi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Forum - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia Komputery
Auto Szyby - Routery Bezprzewodowe